Kuih Muih Lama – Tinggalan Nenek Zaman Berzaman


Image result for kuih muih malaysia

Pastinya anda gemar kuih tradisional bukan? Kuih muih tradisional sememangnya versatil, boleh dimakan sebagai sarapan, mahupun untuk minum petang. Paling sesuai jika ia dimakan bersama secangkir teh o panas atau kopi o panas. Memang syok. Petang-petang ini kita mengimbau kembali kuih tradisional yang sering menjadi makanan kegemaran rakyat Malaysia.

“Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri”.Negera kita memang kaya dengan masakan tradisional seperti kuih muih orang lama yang sangat sedap. Tetapi kini ia semakin hari semakin hilang dibawa arus kemodenan. Lebih parah bila generasi muda masakini ada yang tidak tahu jenis kuih muih orang-orang lama dan tidak tahu bagaimana cara untuk memasaknya.

Malam ini Ros leka membelek Instagram dan Google Search mengenai kuih muih tradisional ini. Ros terpandang banyak pula orang upload gambar-gambar kuih muih ini. Sementara nak menunggu Papa, terfikir sejenak, menarik juga jika dirangkumkan sebagai satu entri dalam blog Ros ni.  Melihatkan entri sebelum ini, Ros lebih cenderung kepada makanan moden. Ros berharap semoga ianya satu perkongsian yang bermanfaat buat mereka di luar sana…..In Shaa Allah.

Related image
Jika Ros teringin nak makan kuih tradisional ni Ros akan membelinya dari pasar tani atau pasar malam di sekitar Ampang ataupun jika Ros balik Bagan Datoh. Kalau yang dah selalu beli tu, dah boleh agak rasanya memang sedap. Biasanya yang menjual kuih tu mesti makcik atau orang-orang tua. Kuih-muih Melayu ni kebanyakkan bahan asas adalah santan, kelapa, gula dan tepung beras atau tepung gandum. Teknik masakan pula sering kali di kukus, goreng atau dibakar.
Kuih Koci, Kuih Puteri Ayu, Kuih Ketayap, Kuih Kasturi, Cekodok, Lepat Pisang, Bingka Ubi Kayu, Bingka Labu, Kaswi, Kuih Sagu, Cubadak, Abok-abok, Kuih Lapis, Kuih Talam Ubi, Kuih Talam Pulut, Kuih Cara dan banyak lagi. Kuih koci dibuat daripada tepung pulut dan santan. Intinya kelapa parut dan gula merah, manakala teknik masakan adalah kukusan.
Image result for kuih kasturi
Kuih kasturi tu gelaran yang kami panggil di kampung dahulu. Ia dibuat daripada kacang hijau,di campur dengan sedikit tepung dan kelapa parut kemudian di goreng.
Image result for perkataan kuih muih
Kuih ketayap pula yang bergulung berwarna hijau. Kulitnya daripada tepung gandum dilayarkan di atas kuali nipis kemudian intinya sama juga kelapa parut dan gula merah. Kalau inti kelapa ni, biasanya di buat daripada kelapa parut muda. Barulah ia rasa lemak manis. Tetapi agak kecewa juga bila terbeli inti kelapa yang dibuat daripada hampas kelapa, terasa hampasnya, sedih tau. Hilang rasa keaslian tradisional kuih tersebut.
 Image result for kuih lepat pisang
Lepat Pisang sangat sedap rasanya ditambah dengan rasa manis dari gula melaka yang cukup lengkap serba serbi rasanya. Untuk pisang selalunya gunakan pisang awak, tapi boleh juga kalau gunakan pisang emas atau nak cuba pisang jenis lain pun boleh juga. Selepas kukus, lepat pisang akan berbau harum dari aroma daun pisang yang menambahkan lagi kesedapan lepat pisang ni. Untuk bancuhan adunan sangat mudah cuma agak remeh di bahagian daun pisang kerana harus dibersihkan dan layur di atas api supaya daun tidak mudah pecah apabila dilipat.
 Image result for bingka ubi kayu
Pernah tak makan kuih bingka ubi kayu? Tidak mustahil ada juga generasi masakini  yang belum pernah merasa keenakkan kuih tradisi turun menurun ini kerana kuih ini agak ‘rare’ dan jarang dijumpai di gerai-gerai menjual kuih. Cara membuatnya tidaklah sukar, ubi kayu yang telah diparut dicampurkan dengan santan, gula dan garam kemudian masukkan ke dalam loyang. Ingat!!!!! jangan tambah sebarang tepung kerana sememangnya ubi kayu memang berkanji.
Image result for kuih seri muka
Kuih Seri Muka merupakan sejenis kuih yang khusus dan biasanya merujuk kepada cara pembuatan jenis kuih yang dibuat di dalam bekas talam. Asas Kuih Seri Muka ini diperbuat dari beras pulut, manakala lapisan atasnya berasaskan telur dan santan kelapa serta pewarna pandan. Kuih tradisi Malaysia ini biasanya dibuat di dalam talam yang besar, iaitu berbentuk bulat, segiempat sama atau segiempat tepat. Setelah kuih masak, ia akan di potong menurut saiz hidangan dalam bentuk yang dikehendaki. Kuih ini biasanya dihasilkan dalam dua lapisan dan secara tradisi berwarna hijau (lapisan atas) dan putih (lapisan bawah). Ini adalah kerana pada masa dahulu, daun pandan digunakan sebagai pewarna dan lebih mudah didapati.
Related image
Siapa tidak kenal kuih koci. Kuih Koci ada berbagai jenis, ada Kuih Koci Pulut Hitam, Kuih Koci Labu, Kuih Koci Kacang Hijau dan Kuih Koci Santan. Kuih Koci memang kuih kegemaran orang ramai tak kira tua muda…..yang tak ada gigi pun boleh menikmatinya. Gaulkan semua bahan-bahan inti dalam kuali. Campurkan dengan sedikit air, kemudian jerangkan ke atas api yang sederhana. Kacaukan inti hingga merengas dan hampir kering. Kemudian bolehlah diangkat dan diketepikan. Untuk menyediakan bahan tepung, tepung pulut tadi hendaklah diadun dengan santan mentah yang telah dicampur dengan sedikit garam. Uli adunan ini hingga menjadi satu doh yang lembut dan boleh dibentuk. Kemudian, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian yang sederhana besarnya. Bentukkan adunan dan isikan inti tadi di tengahnya. Kemudian bulat-bulatkan dan celup ke dalam santan masak. Setelah itu bungkuslah adunan itu. Buat sehingga selesai. Setelah siap, sediakan alat pengukus dan kukuslah adunan tadi hingga masak.
Sebenarnya ada banyak lagi kuih muih tradisional…hanya yang ingat dan terlintas difikiran saja. Sebagai pelengkap hujung minggu, hidangkan kuih-muih Melayu dengan teh panas untuk seisi keluarga. Tentunya kuih yang dihasilkan dari dapur anda sendiri lebih bermakna untuk disaji. Jelita kongsi resipi untuk anda praktikkan dan jadikan menu waktu santai bersama yang tersayang.Turunkan resepi ini kepada anak cucu kita agar kuihtradisi melayu ini kekal
Advertisements
Gallery

The Best Moisturizer For Me From 100Comments: Comfort Zone – Hydramemory Fluid 24H


img_20161124_1951301

I learned something today about dehydrated skin that rocked my world, so please read my review for the best moisturizer – (Comfort Zone) Hydramemory Fluid 24H.

Decide whether or not your skin is dehydrated or dry then treat accordingly. Run the side of your finger up your cheek, just below the cheek bone. Look closely in a mirror. If you see fine horizontal lines, then it’s safe to say that you are dehydrated.

Everybody has a different skin type and with that comes different skin problems. Dry skin can be such a pain, especially at this time of year when the weather is constantly changing. The simple solution of course is to keep moisturized and hydrated, but with so many dry skin products out there, it’s hard to know which ones will work best for you!

About (Comfort Zone) Hydramemory Fluid 24H :

  • Made in Parma, Italy with energy from renewable resources.
  • Prolonged hydration face fluid.
  • Exceptional long-lasting hydration for young skins and hot climates.
  • Scientifically proven efficiency. Dermatological tested.
  • Deep lasting  moisturizing effect, skin tone and elasticity, extraordinary velvet effect.
  • Prolonged hydration face fluid.
  • For dry skin.

Direction : Apply to face and neck and massage until absorbed.

Gallery

Aku Seorang………………….


Aku Seorang Wanita Bekerjaya, Isteri & Mama

busy-mom

Inilah aku, seorang wanita bekerjaya dan memegang status isteri dan mama sudah tetntu memikirkan banyak perkara dalam satu masa. Sesungguhnya tanggungjawab bukanlah satu bebanan tetapi adalah fitrah kehidupan.

Menjadi ‘super mama’ di rumah dan pejabat bukanlah sukar. Sebagai ‘super mama’ di kedua-dua tempat itu, wanita bekerja perlulah meningkatkan ilmu pengetahuan, mengaturkan jadual kerja dengan lebih baik serta berdisiplin tinggi. itulah yang penting.

Aku walau sibuk macam mana pun, sekurang-kurang aku meluangkan masa beberapa minit dengan menggunakan kecanggihan teknologi masakini iaitu whatsapp untuk menghubungi suami dan anak-anak. Secara tidak langsung atau tanpa kita sedari ia meningkatkan tahap kasih sayang terhadap suami dan anak-anak, malah mereka akan rasa diberi perhatian.

Walau setinggi mana pun jawatan yang disandang, kebijaksanaan dalam menguruskan rumahtangga lazimnya menjadi kayu pengukur. Oleh itu keseimbangan antara rumahtangga dan kerjaya harus diurus dengan sebaik mungkin supaya ia tidak menjejaskan salah satu daripadanya.

Aku Seorang PR Hotel

Public_Relations_Sample6_Final.jpg

Aku akui profesion sebagai perhubungan awam atau PR memerlukan aku berkomunikasi dengan ramai orang. Kerjaya ini sering dianggap mencabar kerana bukan mudah menangani 1001 kerenah manusia yang pelbagai ragam dan gaya. Tidak hairanlah tugas ini selalu diserahkan kepada wanita yang dikatakan lebih mudah atau pandai ‘mengambil hati’ malah cekap mengawal tingkah laku manusia.

Sebagai PR hotel juga perlu menjaga hubungan baik dengan pelanggan yang menginap di hotel tempat mereka bekerja. Setiap maklum balas atau rungutan daripada pelanggan harus didengari dan diatasi dengan secepat mungkin.

Antara cabaran yang dihadapi oleh aku adalah untuk mendapatkan publisiti daripada media. Hotel sentiasa memerlukan publisiti daripada media untuk mempromosikan produknya. Justeru, seseorang PR perlu menjalinkan hubungan yang baik dengan media. Bukan sekadar mengirim promosi produk hotel melalui e-mel kemudian mengharapkan ia disiarkan di akhbar. Mereka seharusnya datang bertemu dengan warga media untuk berbincang mengenai publisiti yang diperlukan.

Selain itu, persaingan daripada hotel lain juga memberi cabaran kepada kami untuk menonjolkan keistimewaan produk hotel kami supaya dapat memenangi hati pelanggan. Memandangkan unit komunikasi dan pemasaran di hotel ini biasa saja, jadi kami perlu menggandakan usaha dalam setiap apa yang dilakukan.

Di AnCasa Hotels & Resorts, tarikan utama kami adalah sajian makanan yang disediakan di sini. Ramai yang berkunjung ke sini untuk menikmati masakan istimewa yang disediakan di sini. Terutamanya semasa bulan Ramadan. Selain kepelbagaian, keenakan dan kualiti masakan yang ditawarkan, pengiktirafan halal yang diterima hotel ini juga menjadi faktor yang menarik pelanggan ke sini. Beberapa tahun kebelakangan ini pula, permintaan untuk khidmat katering semakin meningkat.

Kepuasan akan diperoleh apabila apa yang aku dan team PR lain usahakan menampakkan hasil. Misalnya, apa yang ingin kita hebahkan mengenai hotel dapat disiarkan di media. Promosi itu kemudiannya berjaya menggalak kunjungan pelanggan ke hotel dan secara tidak langsung meningkatkan keuntungan.

Untuk menjadi seorang PR yang berjaya, minat, kesabaran yang tinggi, mesra, pandai berkomunikasi dan penampilan yang menarik. Kita juga perlu peka dengan perubahan, bukan saja dalam organisasi tetapi juga dengan apa yang berlaku di sekeliling kerana seseorang PR ibarat frontliner bagi sesebuah hotel. Imej hotel sedikit sebanyak bergantung kepada cara mereka berurusan dengan orang lain.

canstockphoto9493898

Gallery

Inspiring Curry Noodle At Port Dickson


CURRY NOODLE WITH ICED LEMON TEA

01COOKING_COCONUTCURRYSOUP1-articleLarge.jpg

I’m not very fluent in speak and writing. But for me this is not an obstacle for stop me from writing. Will always remember “do not give up, the beginning is always the hardest”.

blog-header

NOVEMBER PROMOTION

Otherwise known as curry laksa, or laksa—is a noodle dish with a coconut milk curry gravy. (This is not to be confused with Penang Laksa or Assam Laksa, which is rice noodles with spicy and sour fish broth.)

This sweet, spicy and fragrant chicken soup, called curry mee, is a happy contrast of hot broth, springy noodles and a madness of garnishes. Coconut milk has a particular weighty creaminess, called santan, that can make some curries and soups too rich. Here, a combination of coconut milk and half-and-half is used to balance the broth.

Promotion of the month for November 2016, AnCasa Residences Port Dickson was offered Curry Noodle, the richness of the coconut milk, the spicy of the curry paste, the tangy bite of the lime, the funky awesomeness of the fish sauce…I’ll stop there, because I’m basically acting like an incredibly annoying Public Relations Assistant judge right now.

poster-curry-noodle-with-iced-lemon-tea

Saffron Brasserie at AnCasa Residences Port Dickson offer Curry Noodles served with Iced Lemon Tea for the price RM18.00 nett per serving  and available daily from 11.00 am till 10.00 pm. Still not too late to make reservations, please call 06-6627288 ext #6 or visit our website at http://www.ancasahotels.com.

map-to-ancasa-allsuites-resort-and-spa.png

Gallery

When West meets East At AnCasa Hotel & Spa Kuala Lumpur


HICKORY SMOKED CHICKEN WINGS
ancasa-hotel-spa-kuala-lumpur
images-1

This is my first attempt to write a blog in English and I’m not very fluent in speak and writing. But for me this is not an obstacle for stop me from writing. Will always remember “do not give up, the beginning is always the hardest”.

blog-header

*************************************************************************

Grilled or barbecued chicken wings is very popular in Malaysia. Everyone loves chicken wings. It’s also one of my favorite foods. In almost any hawker centers or food courts, you can see a stall selling nothing but grilled chicken wings. And they are so yummy.

WHAT IS HICKORY SMOKED?

What is hickory smoked? Definition of Hickory Smoked in cooking refers to foods that have been cooked and smoked in the enclosed chamber of a barbecue that is filled with smoke from the burning of hickory logs. The smoke from the burning wood permeates the food giving it a hickory flavor.

The key to smoking any type of meat is “low and slow”.  This is especially true with chicken wings since it isn’t a thick cut of meat and the wings can become dried out quickly.  Using the smoker adds so much natural flavor and keeps the meat nice and juicy that traditional wing sauces aren’t even necessary.  That definitely saves on the amount of calories consumed and also the amount of napkins needed.

DRY RUB RECIPE

Ingredients
1 tablespoon cumin
1 tablespoon paprika
1 tablespoon granulated garlic
1 tablespoon granulated onion
1 tablespoon chili powder
1 tablespoon brown sugar
2 tablespoons kosher salt
1 teaspoon cayenne pepper
1 teaspoon black pepper
1 teaspoon white pepper

The recipe for the dry rub combines a variety of blends of spices which can be adapted to your individual preference. Add more cayenne pepper for additional heat, or add more smoke paprika for more of a barbecue flavor. The possibilities are endless – and they all let you smoke chicken wings perfectly!

images.jpg

NOVEMBER PROMOTION

pb034448

Promotion of the month for November 2016, AnCasa Hotel & Spa, Kuala Lumpur want to give a sense of the variety and uniqueness to our customers by offering Hickory Smoked Chicken Wings with Soft Drinks.

poster-hickory-smoked-chicken-wings-with-soft-drinks

Saffron Brasserie offer Hickory Smoked Chicken Wings served with soft drinks for the price RM25.00 nett per serving  and available daily from 10.00 am till 10.00 pm. Still not too late to make reservations, please call 03-20266060 ext 7703 or visit our website at http://www.ancasahotels.com.

map2

Gallery

Food – Sunday afternoon snack — Singledust


Sometimes between lunch and dinner time there’s a craving and a longing for a snack! So we went looking just the two of us and we had something sweet and then savoury and then sweet again! A sweet pancake with crispy edges and a soggy middle, served with warmed coconut milk, not to be confused […]

via Food – Sunday afternoon snack — Singledust

Gallery

Notion of the Day — Words and Notion


Things may or may not happen in coincidence. But sometimes, there need a cause for certain things to happen.

via Notion of the Day — Words and Notion

Gallery