Part 2 : Lanskap Digital Di Malaysia Yang Korang Patut Tahu


I am what I am…….

Meh sini Mamable nak sembang sikit, industri komunikasi dan multimedia merangkumi bidang telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan pos, pensijilan digital dan aktiviti dalam talian. So kita ni sebagai blogger amat penting dalam menyampaikan info dan berita kepada readers di luar sana. Acaner hebatkan kita ni.

Seperti yang korang tahulah kan Malaysia kini memperkenalkan teknologi mudah alih generasi kelima atau 5G yang dijangka mampu mengubah hampir keseluruhan aspek kehidupan seharian termasuklah dalam urusan kerajaan, perniagaan dan of coz peribadi. Hakikatnya, 5G bukan sekadar mempunyai kelajuan data yang lebih pantas dan kapasiti rangkaian yang lebih hebat, tetapi juga boleh menghubungkan jutaan peranti, membina perkhidmatan-perkhidmatan baharu, dan menyokong penggunaan aplikasi-aplikasi yang lebih luas. Penggunaan secara komersial teknologi 5G di negara ini akan dapat direalisasikan menjelang 2021 atau 2022.

Hot news atau korang dah tau, Mamable tak kisahlah…….MALAYSIA RANKED 2ND HIGHEST IN SOUTHEAST ASIA ON INTERNET PENETRATION. Macam mana tu?

  • 8hr 6min –  time spent using internet via any device.
  • 2hr 45min – Time spent on social media via any device.
  • 68% – Access Internet via smartphone.
  • 50% – Watch videos via smartphone

Picture1

Picture2
TOP YOUTUBE SEARCH 2018
Picture3
MOBILE APP RANKING (ACTIVE USERS)

Bila Mamable tengok ranking-ranking kat atas ni membuktikan bahawa tahap fleksibiliti yang ditunjukkan oleh masyarakat di Malaysia dalam penggunaan Internet sangat menakjubkan, malah mengatasi rakyat di negara-negara Scandinavia. Ini jugak membuktikan kepentingan peranan yang dimainkan oleh Internet mudah alih dalam kehidupan seharian. Betul tak koranggggggg…..hahahahaha

Jadi dari sini, kita boleh tau sapa target audience kita…..mesti korang tertanya-tanya kan…

  • UNDERSTAND WHAT YOUR BUSINESS OFFERING IS ALL ABOUT – What particular challenge does your offering helps address? Who would benefit the most from what you have to offer? What are the unique features of your product? Is your product effective yet affordable?

  • BUILD YOUR AUDIENCE PERSONA – Demographics, Psychographic & Technographic.

  • USE SOCIAL LISTENING TOOLS – Social listening, you can discover topics that your target audience are talking about. Once you identify a certain topic, you can check the profile of the users participating in the conversation to understand their interest and preferences on a general level.

Kat bawah ni Mamable share contoh AUDIENCE PERSONA dan korang boleh cuba untuk diri korang jugak.

Picture4

Picture5

This slideshow requires JavaScript.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s