Kuih Tradisional Frozen Orang Melayu


I am what I am………

Apa kata rakyat Malaysia,”Kuih Muih Tradisional Melayu Sentiasa Menjadi Kegemaran Rakyat Malaysia!” betul tak hehehehe………..favourite all the time gitewwww.

Dan korang agree tak, dalam masa yang sama, kuih tradisional Melayu ini sebenarnya semakin dilupai. Yelahhhh tidak ramai dalam kalangan generasi muda Melayu termasuklah saya ni yang tahu cara membuat kuih tradisional seperti kuih koci, lepat pisang, lepat ubi, kuih ketayap, bingka dan banyak lagi. Antara salah satu sebabnya dek cara penyediaan yang agak rumit, ramai sahaja yang memilih jalan mudah untuk membelinya dari gerai-gerai di pasar malam. Namun, ini juga bermakna kemahiran membuat kuih-kuih tradisional itu hanya dikuasai oleh sebilangan orang yang lazimnya lebih berusia macam mak dan opah kita.

Tidak dapat dinafikan permintaan terhadap kuih-kuih demikian semakin merosot dengan kehadiran kuih-kuih moden daripada Barat seperti donut, kek coklat, brownies yang secara lazim, menjadi pilihan ramai sebagai pencuci mulut. Meskipun demikian, ia tidak seharusnya dijadikan sebagai alasan untuk tidak mengutamakan penting kemahiran membuat kuih tradisional.

Oleh itu, Nuuri Food kini berusaha melestarikan penyediakan kuih-kuih tradisional Melayu ini dalam bentuk frozen. Semenjak ditubuhkan 6 bulan lepas, sejak PKP diumumkan. Dalam masa 3 bulan, Nuuri food sudah mempunyai 15 agen dan 8 Kedai Runcit Nuuri Food. Oleh kerana sokongan penggemar Kuih Tradisional Melayu Nuuri Food yang amat memberangsangkan, Team Nuuri akan mengembangkan business di dalam Grab Mart (coming soon).

Lokasi Agen Nuuri Food :

  1. Kuala Lumpur
  2. Selangor
  3. Nilai, Seremban
  4. Ipoh, Perak
  5. Kulim, Kedah
  6. Paka, Terengganu
  7. Putrajaya

Lokasi Kedai Runcit :

  1. Az Zain Mart Shah Alam (Seksyen 15)
  2. Az Zain Mart, Klang (Caltex Jalan Batu 3 Lama)
  3. Lesong Mart, Klang (Taman Desa Meru)
  4. Dr Zainol Mart, Sungai Buloh (Saujana Utama 3)
  5. Dr Zainol Mart, Sungai Buloh (Bukit Rahman Putra)
  6. CoopMart, Temerloh (Pusat Komersial Temerloh)
  7. Inn Grocer, Setia Alam (Setia Taipan 1)
  8. Yakin Mart, Bandar Baru Bangi (Seksyen 7)

Team R&D Nuuri Food sangat teliti dari segi pembuatan setiap biji kuih yang dihasilkan supaya kuih tradisional frozen ini tahan lama dan penggemar Kuih Tradisional boleh merasainya seperti berada di kampung halaman atau berada dekat dengan keluarga. Mamable suka dengan tagline ni….Nuuri Food always brings family together.

Nuuri Food juga memudahkan penggemar tegar Kuih Tradisional dengan hanya ‘KUKUS JER’ selama 20 minit dan siap untuk dihidangkan. Kuih Tradisional Nuuri Food amat sesuai dihidangkan dalam apa jua masjlis seperti majlis pertunangan, majlis kahwin, aqiqah, sambutan hari jadi, pot luck dan lain-lain lagi.

Review Mamable :

Bila dengar kukus jer dalam masa 20 minit, biar betul……inilah orang kata belum cuba belum tau kannnnn. Dah tau tak habis-habis mulut ni kata sedapnya, lembutnya, terasa inti kelapanya, lemak santannya, wangi sebab daun pisang dan lepaslah rindu kita pada mak.

Teringat pada mak kejap…saat menjamah lepat pisang. Jenuhlah jugak mak mengajar cara adunan, cara melayorkan daun pisang dan teknik melipat lepat pun tau…hahaha susah jugaklah. Try buat bila dah berkeluarga ni, haram tak jadi langsung. Nasib baik ada Nuuri Food, nak cari kat luar PKPB bersambung lagi, kalau ada pun tak ramai penjual kuih tradisional frozen yang berkualiti, tak perlu risau bila bos kat ofis buat makan-makan dan pot luck sebab Nuuri Food hari ini order, hari ini jugak penghantaran dibuat. Senang kata Nuuri Food penyelamat dan anak-anak generasi muda masakini masih mengenali kuih tradisional Melayu gituuuu.

Selain lepat pisang, Mamable dapat merasa kuih koci pandan, koci labu dan lepat ubi. Walaupun kuih tradisional ni frozen, tak lari rasa aslinya. Nuuri Food mengekalkan unsur-unsur membuat kuih tradisional walaupun dipermodenkan. Pada Mamable ia adalah kuih frozen yang asli dan berkualiti. Kat bawah ni Mamable listkan ciri-ciri kuih frozen Nuuri Food yang korang perlu tau dan pasti nanti apabila korang dah cuba comfirm nak lagi hahahahaha.

  1. Rasa kuih sebenar
  2. Kurang rasa tepung
  3. Lembut dan gebu
  4. Mudah dimasak
  5. Bebas bahan pengawet
  6. Sesuai dimakan bila-bila masa
  7. Sesuai untuk hidangan dalam apa jua majlis
  8. Produk frozen tahan lama (Maximum 1 Tahun)
  9. Terdapat 6 jenis kuih boleh dipilih :
    • Lepat Pisang
    • Lepat Labu
    • Lepat Ubi
    • Koci Pandan
    • Koci Labu
    • Koci Pulut Hitam
  10. Inti kelapa yang padat

Wallllaaaaaaa……dapnya kalau korang nak dapatkan kuih tradisional Melayu frozen ni senang ajer, korang boleh pesan sekarang dan mereka akan hantar terus ke pintu anda. Kenapa Mamable rekomen Nuuri Food ni, antara sebabnya….

  1. Fast response within 5min bila korang call
  2. Fast delivery on the same day, ni sampai ke pintu anda tau
  3. Daun pisang yang cantik dan tidak hancur ketika kukus…..haaaaaa ni betul sangat-sangat, korang boleh tengok kat youtube dan Facebook Mamable
  4. Lembut dan mudah dimakan
  5. Packaging yang kemas
  6. Favourite choice of our Malaysian consumers from all races and ethnicity

Hubungi Nuuri Food sekarang, lambat korang jugak rugi. Sebab lately ni Nuuri Food tak menang tangan dengan order non stop. Lagi-lagi time PKPB ni, semua online dan lifestyle hidup pun dengan cara norma baharu.

Image may contain: text that says 'MAK NAK DATANG!!! MANA NAK CARI KUIH? TING.. TONG.. DELTUERY TERIMA KASIH NUURI HELLO NUURI.. NAK ORDER PLEASE 01 Nuurs Lepat LepatLobu'
Credit photo : Pinjam dari Nuuri Food – Pengedar Kuih Tradisional Frozen

Social Media Nuuri Food :
Facebook : Nuuri Food – Pengedar Kuih Tradisional Frozen
Instagram : https://www.instagram.com/nuurifoodhq

Whatsapp NOW!http://wasap.my/60173180331/nakorder

Alamat Nuuri Food : Lot 16147, Taman Alam Shah, Jalan Kota Raja, Kampung Jawa, Selangor, Malaysia 41000 Klang, Selangor, Malaysia

Credit photo : Pinjam dari Nuuri Food – Pengedar Kuih Tradisional Frozen




Leave a comment