Minum Hakuga はくが Matcha Umur Panjang, Sihat, Slim Dan Awet Muda


I am what I am……….

Assalammualaikum & salam sejahtera korang,

Harini aku nak cerita pasal matcha. Pernah tak korang terfikir apa beza matcha dengan teh hijau? Main minum je kan asalkan warna hijau hahahahaha.

To start off, both come from the same plant, Camellia Sinensis but the similarity stop there.

Green Tea (Teh Hijau)
Matcha

Cubalah beralih kepada Hakuga はくが Matcha. Minuman ini adalah minuman tradisi penduduk Jepun. Kandungan nutrisi yang terdapat dalam teh hijau dipercayai mempunyai banyak khasiat untuk badan. Patutlah rakyat Jepun suka sangat minuman ni dan tergolong dalam negara yang penduduk paling panjang umur.

Sejarah Matcha Yang Korang Perlu Tahu

Ohhhh barulah aku tau daun teh hijau yang telah dihancurkan, menjadi serbuk dan dengan itu ianya dikenali sebagai Matcha. Dalam bahasa Jepun, Cha bermaksud teh dan Ma bermaksud serbuk. Selain dalam bahasa Jepun, Matcha juga mendapat nama lain, iaitu:

1. China : Môcha.
2 Korea : Malcha atau Garucha.

Jom kita kenali Hakuga はくが Matcha :

Hakuga はくが, YOUR BEST TEA, YOUR BESTIE! The World-Class Premium Ceremonial Grade Matcha.

Baru-baru ni, aku telah menghadiri satu majlis pelancaran produk Hakuga はくが Matcha yang berasal dari Shizuoka Kakegawa, Jepun. Pelancaran tersebut di adakan di Dream Space, Bandar Sri Menjalara. Ramai jugak rakan media yang hadir memeriahkan lagi majlis tersebut.

Rasa amat bertuah bila aku di antara mereka yang menjadi saksi Ms. 𝗔𝗸𝗮𝗿𝗶 𝗠𝗶𝘆𝗮𝘀𝗮𝗸𝗮 宮坂灯里, artis popular dari Jepun secara rasminya ‘new face’ 𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか, untuk memperkenalkan 𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか Matcha bermula dari Jun 2022–Julai 2023. Tahniah Ms. 𝗔𝗸𝗮𝗿𝗶 𝗠𝗶𝘆𝗮𝘀𝗮𝗸𝗮 宮坂灯里 dan Mr. Ian, Founder & Managing Director of Hakuga はくか .

Tak boleh dilupakan saat Mr.Ian mengajar aku dan beberapa rakan media yang lain cara menyediakan 𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか Matcha tradisional. Tang penyediaan ni aku share kat bawah….selepas part kebaikan minum 𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか Matcha.

Ciri-ciri 𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか Matcha :

  1. Tekstur – Mempunyai tekstur seperti serbuk dan rasa lembut apabila disentuh.
  2. Warna – Warna hijau yang terang kerana warna yang terang itu hadir daripada kandungan klorofil dan polyphenol yang tinggi.
  3. Rasa – Lebih kuat dan kompleks
  4. Proses – Pokok teh akan diselindung daripada cahaya matahari 20-30 hari before dikutip untuk naikkan paras chlorophyll dan amino acids. Lepas dipetik, terus dikisar halus
  5. Kandungan nutrisi – Mempunyai lebih tinggi zat berbanding teh hijau seperti antioksidan dan kafein. Ia kaya dengan nilai pemakanan yang tinggi seperti vitamin (termasuk a, B1, B2, C, e, K), unsur surih (kalsium, besi, zink, selenium, kalium, magnesium), asid folik, serat makanan dan kealkalian tinggi.

Is drinking Matcha everyday good for you?

Short answer: Yes, matcha is safe for everyday use. The most-important aspect to be aware of when it comes to how much matcha you consume is its high caffeine content. As with coffee, you should drink (or eat!) matcha in moderation, listen to your body, and avoid caffeine later than mid-afternoon.

Apabila korang minum Hakuga はくが Matcha akan memberikan kesan yang lebih kurang sama selepas korang minum kopi malah ia juga akan meningkatkan lagi ketahanan mata berbanding kopi!

Antara kebaikan minum Hakuga はくが Matcha adalah:

  • Sesuai untuk semua golongan – wanita, kanak-kanak, lelaki, warga emas dan perempuan hamil
  • Dapat meningkatkan metabolisma
  • Menambah tenaga
  • Membantu mempercepat pembakaran lemak
  • Mengurangkan stress dan membuatkan peminum merasa happy
  • Tinggi antioksidan – mengandungi 137 kali ganda antioksidan berbanding teh hijau

Cara Menyediakan Hakuga はくが Matcha Tradisional :

  1. Serbuk Hakuga はくか Matcha diambil dengan menggunakan chasaku. Ambil 1/2 sudu kecil (tsp) ke dalam chawan.
  2. Ambil air panas yang tidak mendidih, dituangkan ke dalam chawan. Suhu air panas sekitar 70-85°c bersamaan 158-185°F.
  3. Adunan serbuk matcha dan air panas diaduk menggunakan chasen dengan laju mengikut cara kacauan ‘MW’ atau ‘zig-zag’.
  4. Setelah dipastikan tiada sisa serbuk matcha yang tertinggal dasar chawan mahupun di sekitar chawan maka disarankan untuk mengaduk adunan matcha ini dengan perlahan.
  5. Adukan yang perlahan ini akan menimbulkan buih-buih halus di permukaan air matcha.
  6. Minuman matcha siap dihidangkan.
  7. Haaa nak minum pun ada cara tau, ambil chawan tersebut dengan tangan kanan dan letakkan di atas tapak tangan kiri. Korang pusing chawan tu ikut clockwise around 90 degrees, so that its front is not facing you anymore.
  8. Minum matcha in a few sips dan yang paling ironi di sini ialah Mr. Ian beritahu, kita tunduk hormat dan convey your gratitude to them by saying, “OTEMAE CHOUDAI ITASHIMASU”, bermaksud terima kasih kerana menyediakan matcha ini.

Hakuga はくが Matcha Versatiles

Hakuga はくか Matcha, minuman sihat yang mula dikenali saat ini di Malaysia mempunyai kandungan dan rasanya yang unik membuatkan ia matcha yang versatile. Selain sebagai minuman yang sihat, Hakuga はくか Matcha can inspire a wide repertoire especially sebagai menu sihat yang banyak nutrisinya. Dicampurkan ke dalam masakan seperti Mee Soba dan desserts.

𝐇𝐚𝐤𝐮𝐠𝐚 はくか matcha ☘️ set is available now! PM 📩 us to place your order

https://www.facebook.com/hakugaasia/

Your Best Tea, Your Bestie.

Leave a comment