Part 1 : Proses Copy Writing Dan Creative Writing


I am what I am……..

Korang tau tak, sebelum kita terima sesuatu task or job, kita sepatutnya receive brief dulu daripada organizer, pr atau sapa saja. Selepas tu kita perlu baca terlebih dahulu, fahami apa yang mereka nak dan barulah kita generate idea bagaimana nak promote. Barulah kita buat research, apa objektif dia dan konten.

This slideshow requires JavaScript.

Apa yang korang faham pasal copywriting ni? Daripada research yang Mamable buat, copywriting diertikan sebagai satu teknik menulis yang bertujuan menghasilkan penulisan yang membuatkan pembacanya memberikan respons tertentu bersesuaian dengan kehendak penulis. So dalam dunia marketing, online marketing dan pengiklanan macam yang Mamable buat selama ni, copywriting adalah penulisan atau teks yang digunakan untuk iklan atau bertujuan untuk menjual sesuatu. Copywriting digunakan dalam iklan, landing page, website, flyers dan lain-lain.

Nak jadi seorang creative writer yang hebat, korang perlu faham 3 perkara ni :

  • Understand the goal / objective of the project
  • Know & Understand Target Audience
  • Decide which medium to focus

Fahami konsep A.I.D.A dengan betul……..

  • A – awareness & attention
  • I – interest
  • D – desire
  • A – action

A.I.D.A adalah satu konsep strategi pemasaran yang selalunya diimplementasikan dalam dunia bisnes. Bertujuan untuk memberikan kepuasan pada konsumer serta memberi keuntungan pada syarikat or diri sendiri.

Image result for konsep aidas dalam pemasaran

Bukan itu saja, korang juga perlu….

  • Choose the correct words / sentences
  • Understand your target audience
  • Content / Message that needs to be delivered

Berlainan pula dengan copywriting dalam dunia digital seperti Facebook, Instagram, Twitter dan banyak lagi.

  • Remember each platform has different style – FB berbeza dengan Twitter. Twitter pulak berbeza dengan Instagram. Korang kena tau platform mana audience visit frequently.

  • Add Images – guna stock photos yang cantik, screen shots, good angles akan buat ia approachable to the readers. They remember 65% of what they see vs to what they read.
  • Keep your audience in mind 
  • Become a master of headlines – headlines dan caption anda kenalah kreatif untuk attract readers.

  • Experiment with different content types – media sosial adalah tempat paling best untuk semua orang eksperimen komen korang. Boleh jadi ia artikel, video, infografik dan sebagainya.

  • Address your readers – Always include them in your postings. Make them feel that it’s personal because readers like it when they can relate to the post.

  • Cover trending topics – These things generally perform well with readers. Don’t be afraid to look for trending / hot topics, hashtags to keep your content eventful.

    This slideshow requires JavaScript.

    Mamable harap part 1 untuk proses copy writing dan creative writing ini dapat membantu bagi mereka yang mula berjinak-jinak dengan blogging ni. Macam Mamable yang masih merangkak untuk menjadi seorang penulis yang hebat. Terima kasih Rush Media kerana menjemput Mamable………..

    This slideshow requires JavaScript.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s